Det Humanistiske Fakultet

Forskning

Forskning på Det Humanistiske Fakultet har fokus på mennesket – på dets vilkår og dets interaktion og praksisser i forhold til både kultur, miljø, teknologi og organisationer. Forskere på fakultetet beskæftiger sig derfor bl.a. med områder som bæredygtighed og klima, trivsel og mental sundhed, migration, kulturmøder, turisme, sprog, demokrati, teknologi, organisationsudvikling, læring og kvalitet i uddannelsessystemet.

I den forbindelse har vi på Det Humanistiske Fakultet et særligt fokus på, at vores forskningsprojekter kan bidrage til udviklingen af samfundet. Derudover prioriterer vi stærke internationale samarbejder og det tværvidenskabelige samarbejde med andre fagligheder, fordi vi mener, at det er nødvendigt for at finde nye og varige løsninger på nogle af de både lokale og globale udfordringer, vi som samfund står overfor.

 

Klar kommunikation kan få flere til at vælge bæredygtig offentlig transport

Passagerer i et tog
Et nyt forskningsprojekt, som er støttet af Danmarks Frie Forskningsfond, skal undersøge, hvordan udbydere af kollektiv trafik sikrer, at passagerer ikke fravælger tog og bus af frygt for at blive smittet med COVID-19 eller andre sygdomme. Den udvikling kan nemlig påvirke den bæredygtige omstilling af transportsektoren.

Digitalisering har formet din hverdag under coronakrisen

Kvinde arbejder ved computer
I et nyt forskningsprojekt kortlægger lektor Anders Kristian Munk fra Teknoantropologisk Laboratorium på Institut for Kultur og Læring i samarbejde med kollegaer fra ITU det digitale liv, der er opstået som konsekvens af corona-krisen, og tegner et billede af, hvordan danskerne bruger digitale medier til at opretholde hverdagen.


 

Forskere udvikler robotters sociale evner


Kunstneren Valeria Rizzo afholder som led i forskningsprojektet workshops.

Som led i et nyt forskningsprojekt er forskere fra Aalborg Universitet med hjælp fra personer med psykiske lidelser som angst, stress eller depression i gang med at udvikle robotters sociale evner.

Musik og sang forbedrer livet for mennesker med demens

En kvinde sidder ved en aeldre kvindes seng

Musikterapeut Aase Marie Ottesen har - i samarbejde med fire danske plejecentre - udviklet en online-manual, der giver plejepersonale konkrete værktøjer til at bruge musik og sang i hverdagen.

Det sker på baggrund af flere forskningsprojekter, som har vist, at musik og sang forbedrer livet for mennesker med demens.
 

 

Tværfaglig kommunikation er nødvendig for at sikre den grønne omstilling

To maend taler sammen foran en elmaaler
Et fremtidsværksted for professionelle aktører inden for energiområdet har vist, at det først kræver en kommunikationsindsats, hvis man som led i den grønne omstilling ønsker at inddrage flere faggrupper i at udvikle og integrere fremtidens fjernvarmesystem.

Klog turismeudvikling kan gavne Grønland

Lektor Carina Ren i Nuuk
De små lokalsamfund i Grønland kan få gavn af øget turisme – både økonomisk og i forhold til at fastholde den unge generation, vurderer lektor Carina Ren fra Institut for Kultur og Læring, som forsker i bæredygtig turismeudvikling i Arktis og er nyudnævnt leder for AAU Arctic.

Hvordan støtter vi unge, der er ved at flytte hjemmefra?

En mand sidder på gulvet for kigger på et papir med flyttekasse ved siden af

HUM-forskere følger lige nu 36 unge, der er ved at flytte hjemmefra, og deres forældre.

Målet er at udvikle nye redskaber, der i fremtiden kan understøtte de unge i at skabe en god overgang fra at være hjemmeboende til at bo for sig selv.

 


 

Nutidens tækning om uddannelse er forankret i tankemønstre fra den kolde krig

En dreng sidder foran en computerskærm
OECD spiller en dominerende rolle inden for uddannelsesområdet, hvilket bl.a. ses i forbindelse med PISA-undersøgelserne. Men ifølge forskerne bag et nyt projekt, betyder det, at nutidens tænkning omkring uddannelse er forankret i tankemønstre fra den kolde krig.

Lærerne er blevet bedre til at samarbejde om eleverne

Elever i en skoleklasseLærernes samarbejde om eleverne er øget i de seneste fem år, og lærere, der samarbejder, oplever sig selv som mere kompetente og mere tilfredse med at være lærere. Det viser et nyt omfattende skole- og kompetenceudviklingsprogram, Program for Læringsledelse, som Aalborg Universitet og Center for Offentlig Kompetenceudvikling har gennemført i samarbejde med 13 danske kommuner.

Det Humanistiske Fakultet | Aalborg Universitet | Fibigerstræde 5 | 9220 Aalborg Øst
Telefon: 9940 9940 | hum@aau.dk | CVR nummer: 29102384 | EAN nummer: 5798000420595