Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet

Brugernes adfærd er vigtig for udvikling af ny teknologi

Brugernes adfærd er vigtig for udvikling af ny teknologi

At det er nødvendigt med fokus på brugernes erfaringer og adfærd, hvis man vil have succes med udviklingen af ny teknologi eller nye produkter, er man bevidst om hos virksomheden LEO Pharma. Her har man derfor opdaget, at teknoantropologer tilfører virksomheden stor værdi.

Tekst: Kristian Sjøgren

Medicinalvirksomheden LEO Pharma har fået øjnene op for potentialet i at mixe det normale hold af syntesekemikere, læger, molekylærbiologer og andre fagfolk med antropologer og teknoantropologer. En af de sidstnævnte er teknoantropologen Mischa Szpirt fra Aalborg Universitet. LEO Pharma er nemlig på en rejse, hvor de er i færd med at pionere nye måder at behandle hudsygdomme på. På den rejse er antropologerne vigtige medlemmer af teamet, der forsøger at forstå, hvad blandt andre patienter og læger egentlig har brug for. I pionerarbejdet arbejder LEO Pharma med ”insight driven innovation”, hvilket i sin enkelthed går ud på, at virksomheden prøver at forstå patienten og verden omkring patienten til bunds for at kunne designe løsninger, der møder patientens egentlige behov.

- Antropologer er gode til at observere, hvordan hverdagen ser ud for patienter i den virkelige verden eller lægerne i vores kliniske studier. Deres observationer kan vi bruge til at ændre på designet af vores ydelser, så de virker bedre for slutbrugeren, fortæller Helle Bunkenborg, der er Director for R&D Innovation & Transformation i LEO Pharma.

Specifikt for LEO Pharma drejer insight driven innovation sig om eksempelvis først at lave en omfattende undersøgelse af patienternes opfattelse og brug af et af deres produkter og dernæst designe næste generation af produktet. Et eksempel kan være midlet Enstilar® mod psoriasis. Førhen producerede LEO Pharma lægemidlet som en creme, men efter at antropologer i samarbejde med andre kolleger gav virksomheden større indsigt i brugen af lægemidlet blandt patienterne, har LEO Pharma nu ændret designet, så Enstilar® i dag minder om en hårmousse, der dels er lettere af påføre, mindre fedtet end creme og samtidig tørrer hurtigere ind. Psoriasismidlets nye design fik LEO Pharma en innovationspris for.

DET HANDLER OM SLUTBRUGERENS ERFARINGER, ADFÆRD OG RUTINER MED PRODUKTET

En af de antropologer, som LEO Pharma har ansat, er teknoantropolog Mischa Szpirt fra Aalborg Universitet. Mischa Szpirt blev først ansat i LEO Pharmas Innovation Lab til at finde ud af, hvordan patienter benytter de teknologiske løsninger, som LEO Innovation Lab udviklede. Her kunne Mischa Szpirt sammen med en anden teknoantropolog, Nikolaj Frøsig, blandt andet kortlægge, at på sociale medier var folk med hudsygdomme mere interesserede i kemiske ingredienser og pH-værdier i hudprodukter end at se smukke mennesker med perfekt hud bruge produkterne. Opdagelsen havde direkte indvirkning på den måde, som LEO Innovation Labs projekt HelloSkin præsenterede deres hudprodukter på. LEO Innovation Lab har også udviklet en app, som patienter med psoriasis og eksem kan benytte til at følge med i udviklingen af deres hudsygdom. Men brugerinterviews viste, at ikke alle med hudsygdomme var lige begejstret for at tage billeder af deres hud.

- Når vi implementerer ny teknologi, er det nødvendigt ikke kun at forstå produktet, men også brugen af det. Det handler om slutbrugerens erfaringer, adfærd og rutiner med produktet, forklarer Mischa Szpirt.

ANTROPOLOGER ER TRUKKET HELT IND I KERNEFORRETNINGEN

Hos LEO Pharma drejer engagementet med antropologer som Mischa Szpirt sig i høj grad, men ikke udelukkende, om at skabe en bedre kundeoplevelse. I sidste ende drejer det sig også om tid og penge. Helle Bunkenborg fortæller, at det ikke kun handler om, at LEO Pharma kan tjene flere penge ved at forstå patienten og deres økosystem bedre end konkurrenterne, men også at bruge pengene på udvikling af nye produkter mere fornuftigt.

- Når man laver lægemidler, er der mange penge på spil. Noget af det, som antropologer - sammen med de mange kolleger, der er eksperter i at gennemføre kliniske studier - kan hjælpe os med, er at optimere vores løsninger til de kliniske studier, så løsningerne skaber så lidt problemer som muligt for klinikkerne. Uanset hvilken industri man er i, er man nødt til at forstå den virkelighed, som ens løsninger skal leve i og forstå den bedre end konkurrenterne for at opnå en fordel, siger Helle Bunkenborg.

LEO Pharma begyndte at ansætte antropologer for fem år siden. Det startede med at være med et mål om bedre at forstå
patientoplevelsen med de produkter, som virksomheden laver.

- Nu har vi trukket det helt ind i kerneforretningen, så antropologerne er med i hele udviklingen af nye produkter fra den kliniske
udvikling, til det rammer slutbrugeren. Det har spredt sig, efter vi har set den værdi, som antropologerne kan tilføre forretningen, forklarer Helle Bunkenborg.
 

Casehistorier

Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet | Aalborg Universitet | Fibigerstræde 5 | 9220 Aalborg Øst
Telefon: 9940 9940 | ssh@aau.dk | CVR nummer: 29102384 | EAN nummer: 5798000420595